Logga
CIGARRPRAT

Första sidan | Ny tråd | Carlscorona Cigarrklubb | Om forumet | Nollställ alla N

FAQ | Sök: Sök även i namnfältet

Ämne: Montecristo (Cuba) No. 4 - Mina egna kommentarer och betyg
Skrivet av: Daniel P
Tid: 2006-10-08 14:37:32

Bild: www.brobergs.com/cigarrer/images/Ciglis/mo_no4.gif
Facon: No. 4, 5x42. 
Antal: 25 st/låda. 
Pris: 79:-/st på Brobergs, 1800:- för en låda om 25 st. En låda på www.cigarsofhabanos.com kostar $140. 
Röktid: 45-70 minuter. 

Kommentar: Nötter, mandel, gräddig ceder, lite choklad, vitpeppar och kokos. Bra konstruktion gör att den brinner jämnt och fint, vilket ger 
en vit aska som hänger kvar bra. Täckbladets färg är gräddigt natural men med lite ojämnheter i venerna ibland, men det stör varken askan 
eller utséendet. Medel kropp och medel till full styrka. 

Betyg: Plus för de fantastiska och söta komplexiteten; imponerande för denna lilla facon och den mycket korta lagringen jag gett den. Plus 
också för konstruktionen, den vackra askan, draget och att den brinner så rakt och fint. Jag ger denna cigarr en svag femma av fem 
möjliga. Förhållandet kropp/styrka höll nere betyget en aning, liksom priset. 

---[ Övrigt ]---
Jag har lagrat mina i vid 65-67% RF ( och oftast avnjutit dem i solsken )

---[ Allmänt om Montecristo ]---
Övrig info: 
Brobergs: 

Kubas största märke där No. 4 är den överlägset mest sålda. Märket skapades 1935 av bröderna Menendez, dåvarande ägarna till H. Upman. Namnet på märket är en hyllning till Alexander Dumas omskrivna hjälte Greven av Monte Cristo. 
Från början bestod serien av fem storlekar, No1 - 5 och en cigarill. 
Montecristo ligger i fyllighet medium-full. 


---[ Tidigare kommentarer och betyg av Montecristo ]---
* Petit Tubos: 
www.carlscorona.com/forum/ShowMessage.asp?ID=16147


Hela tråden

ÄmneTidSkrivet av
N Montecristo (Cuba) No. 4 - Mina egna kommentarer och betyg14:37 den 8 oktober 2006Daniel P
      N Montecristo (Cuba) No. 4 - Mina egna kommentarer och betyg16:07 den 8 oktober 2006Henrik G
           N Montecristo (Cuba) No. 4 - Mina egna kommentarer och betyg16:47 den 8 oktober 2006Daniel P
                N Hur gammal??16:58 den 8 oktober 2006Kenneth G
                     N Hur gammal??17:33 den 8 oktober 2006Daniel P
                          N Hur gammal??19:46 den 8 oktober 2006StefaN
                               N Hur gammal??16:17 den 9 oktober 2006Magnus
                                    N Hur gammal??20:52 den 9 oktober 2006Arne
                                         N Hur gammal??21:11 den 9 oktober 2006TJ
                                              N Hur gammal??11:26 den 23 oktober 2006puffarn
                                                   N Hur gammal??13:00 den 23 oktober 2006TJ
                                                        N Hur gammal??14:59 den 23 oktober 2006puffarn