Logga
CIGARRPRAT

Första sidan | Ny tråd | Carlscorona Cigarrklubb | Om forumet | Nollställ alla N

FAQ | Sök: Sök även i namnfältet

Ämne: Tyska varningsetiketters poesi
Skrivet av: bidevind
Tid: 2007-05-04 17:25:03

Norpan,

Det finns ett kort svar och ett LÅNGT svar på dina frågor. Jag tar de korta svaren den här gången (som egentligen är ganska långa de också!). 

Fråga 1: Oj, var har du hittat alla dessa sensationella historier?

Svar: Jag är inläst på ämnet sedan åratal tillbaka. Främst därför att jag till min egen förvåning mådde så mycket bättre när jag började röka för en del år sedan. Då blev jag intresserad och upptäckte också vilket elakt spel som pågår i tobaksfrågan. De uppgifter jag nämnde härrör från mina minnesanteckningar från bland annat (utländska, svenska skriver sällan eller aldrig om sådant) tidningarnas nätupplagor. Kanske fungerar länkarna till dessa artiklar fortfarande, kanske inte. Om du är intresserad kan jag undersöka saken, åtminstone till några av dem, men då får du höra av dig i så fall.

Fråga 2: Du tror inte på att passiv rökning är skadligt alls? Själv tror jag att cigarrettrökning och passiv cigarrettrökning är farligt, men att cigarrökning leder till mindre stress och bättre hälsa.

Svar: Du tar i sista meningen upp en intressant fråga. Mindre stress leder säkerligen till bättre hälsa för många av oss, det tror jag också. Genomgående för den som läser inläggen på den här siten är intrycket att de flesta som skriver här är levnadsglada människor med en stor portion humor, och som njuter av vad livet bjuder. Det tror jag är en mycket viktig hälsofaktor som ofta förbises när exempelvis tobak diskuteras i hälsosammanhang. Du frågar om jag inte tror att passiv rökning är skadlig alls. Nej, inte skadlig i den meningen att den skadar allvarligt, inte friska människor. Däremot kan passiv rökning vålla kraftigt obehag eller irritation hos vissa individer. De uppgifter som ibland förekommer om hundratals eller tusentals döda årligen av passiv rökning bygger inte på verkliga dödsfall. Uppgifterna bygger på dåligt konstruerade datormodeller där mycket små statistiska tendenser (så små att de ur epidemiologisk synvinkel helt saknar betydelse och ofta inte ens är statistiskt signifikanta) multipliceras med mycket stora befolkningstal. Det är bedrägeri och bryter mot de mest fundamentala grundregler som vetenskapsmännen är överens om (bryter även mot WHO:s egna regler). Om frågan gällde något annat än tobak skulle en forskare som gör på det här sättet skämma ut sig för all framtid i forskarvärlden. Nu råkar tobak och rökare vara i makthavarnas kikarsikte, och då går det för sig (för övrigt är det ett bombsäkert sätt att få ökade forskningsanslag).

Fråga 3: Men av hänsyn till andra bör den (rökningen, min anm.) ske utomhus eller i speciella lokaler. Inte på restaurangerna.

Svar: Min personliga inställning är att man ska vara hänsynsfull. Tycker du verkligen det är hänsynsfullt att tvinga ut gamla människor som rökt i hela sina långa liv i kylan där de ådrar sig lunginflammation eller fryser ihjäl? Det tror jag inte du gör. För övrigt tycker jag inte heller om rök när jag sitter och äter en god middag. Men i privatägda lokaler dit allmänheten har tillträde som betalande gäster är det givetvis så, att det är (eller borde vara) upp till ägaren att bestämma om och var det ska rökas i lokalen. Detta är ett problem mellan människor som gör olika livsstilsval som marknaden löser på ett bättre sätt än politiker gör genom heltäckande förbudslagar.  Myndighetens uppgift är (eller borde vara) att bestämma kvalitetsnormer för luften i lokalen och beordra nerläggning av verksamheten eller att problemet åtgärdas om det finns något. Så görs på alla andra områden – utom rökning och tobaksrök. Har du någonsin frågat dig varför? Svaret är naturligtvis att rökförbudet på restauranger och liknande har mycket lite med hälsa att göra, men väldigt mycket att göra med att göra livet miserabelt för människor som inte gör som staten säger. ”Kriget mot tobaken” är i huvudsak ett krig mot rökarna för att göra livet så surt som möjligt för så många som möjligt av dem och därmed ”hjälpa” dem att sluta.

Hoppas det här ger svar på dina frågor.

Med vänlig hälsning
Bidevind

Hela tråden

ÄmneTidSkrivet av
N Tyska varningsetiketters poesi16:48 den 27 april 2007Xnarpom
      N Tyska varningsetiketters poesi16:54 den 27 april 2007TJ
           N Tyska varningsetiketters poesi23:13 den 27 april 2007Peter (Hällingsjö)
                N Tyska varningsetiketters poesi08:57 den 28 april 2007TJ
      N Tyska varningsetiketters poesi15:47 den 28 april 2007bidevind
           N Tyska varningsetiketters poesi20:55 den 28 april 2007Peter (Hällingsjö)
                N Tyska varningsetiketters poesi22:10 den 1 maj 2007Xnarpom
                     N Tyska varningsetiketters poesi11:20 den 4 maj 2007bidevind
                          N Tyska varningsetiketters poesi14:42 den 4 maj 2007Xnarpom
                          N Tyska varningsetiketters poesi15:06 den 4 maj 2007norpan
                               N Tyska varningsetiketters poesi16:41 den 4 maj 2007Peter (Hällingsjö)
                               N Tyska varningsetiketters poesi17:25 den 4 maj 2007bidevind
                                    N Tyska varningsetiketters poesi19:12 den 4 maj 2007Daniel P
                     N Tyska varningsetiketters poesi22:55 den 1 maj 2007Otto
                          N Belgistk (tror jag) rökförbuds poesi10:52 den 2 maj 2007Xnarpom