Logga
CIGARRPRAT

Första sidan | Ny tråd | Carlscorona Cigarrklubb | Om forumet | Nollställ alla N

FAQ | Sök: Sök även i namnfältet

Ämne: Jamen Steffos tips då!
Skrivet av: bidevind
Tid: 2007-09-10 13:18:58

I en av Steffos utmärkta livsnjutarböcker rekommenderas en skål ättika att utsättas i rummet när cigarren gjort sin hädanfärd och den nöjde rökaren dragit sig tillbaka.

DET FUNGERAR!

Bäst funkar det (men är inte nödvändigt) om man först sätter korsdrag ett par minuter eller så. Upp med fönstren ordentligt på minst två sinsemellan motsatta ställen i rummet/bostaden (det går fortare att byta ut luften om det är minusgrader ute, något långsammare i plusgrader, men någon eller några minuter räcker bra). Vädra INTE genom att bara öppna ett fönster mer eller mindre. Tricket är att byta ut luften FORT utan att kyla ner inventarierna i rummet. För då blir det KALLT LÄNGE i rummet.

Efter utvädringen av röken sitter röklukten kvar i gardiner, möbler, diverse andra textilier med mera. Det är detta som kommer att hänga kvar och lukta "gammal tobak" flera dygn. Det gör ingen glad, inte ens cigarrentusiasten. Vad göra?

Det är nu ättikan ska fram. Lämpligen på kvällen före sängåendet. På morgonen är all röklukt puts väck!

Men nu luktar det ju ättika...

Nemas problemas. Den försvinner nästan blixtsnabbt vid en snabb morgonvädring (betydligt kortare än den första på kvällen).

Nu doftar det som en rosenträdgård hemma. Fint va?

För den som tvivlar kan jag tala om att jag under den kalla årstiden normalt sitter och avnjuter mina cigarrer i soffan eller fåtöljen i  mitt arbetsrum hemma. Men ibland sätter jag mig i vardagsrummet röker (då ganska små faconer, max petit corona), spejar in i elden i öppna spisen och löser livets gåtor, eller lyssnar på musik.

De är efter sådana gudabenådade tillfällen ättikslösningen kommer fram. Ibland när regnet står som spön i backen och jag varit ledig, men hustrun varit ute på stan, har jag  tillbringat en förmiddag framför brasan tillsammans med en cigarr. Sedan har jag förfarit enligt ovan och efteråt haft ättikan framme några timmar bara, samt vädrat kort därefter.

När så hustrun kommer hem  på eftermiddagen har jag naturligtvis frågat om luften.

- Va, röklukt? Näe. Har du rökt?

Need I say more?

Som bonus blir luften nyttigare och fräschare med ett massivt tillskott av negativa joner utifrån. Att vädra regelbundet är bra! I synnerhet i äldre bostäder med självdrag är det en hälsofaktor av stor betydelse, rökning eller ej.

Det är praktiskt att ha ättikan i en fatliknande plastskål (stor yta av ättika mot luften). När den inte används klämmer man på ett tättslutande lock. Då går ättikan att återanvända två till tre gånger.

Hälsningar
bidevind


Hela tråden

ÄmneTidSkrivet av
N Kallare luft08:28 den 29 augusti 2007Xnarpom
      N Beror väl på vad som...08:50 den 29 augusti 2007COJ
           N Beror väl på vad som...09:16 den 29 augusti 2007Xnarpom
      N Kallare luft08:56 den 29 augusti 2007Lars
           N Kallare luft - Mindre faconer09:12 den 29 augusti 2007Tomas_nrk
                N Kallare luft - Mindre faconer10:17 den 29 augusti 2007bidevind
                     N Kallare luft - Mindre faconer13:34 den 29 augusti 2007Xnarpom
      N Kallare luft15:31 den 30 augusti 2007David A
           N Kallare luft20:15 den 30 augusti 2007Xnarpom
           N Kallare luft12:15 den 9 september 2007Otto
                N Kallare luft13:28 den 9 september 2007David A
                     N Kallare luft08:34 den 10 september 2007Otto
                          N Jamen Steffos tips då!13:18 den 10 september 2007bidevind
                               N Jamen Steffos tips då!22:54 den 10 september 2007Daniel P
                                    N Jamen Steffos tips då!23:53 den 10 september 2007Otto
                                         N Jamen Steffos tips då!09:50 den 11 september 2007bidevind
                                              N Jamen Steffos tips då!11:37 den 11 september 2007Lasse i VF
                                              N Jamen Steffos tips då!10:24 den 11 september 2007higgins
                                                   N Jamen Steffos tips då!10:33 den 11 september 2007bidevind