Logga
CIGARRPRAT

Första sidan | Ny tråd | Carlscorona Cigarrklubb | Om forumet | Nollställ alla N

FAQ | Sök: Sök även i namnfältet

Ämne: Rökförbudet....
Skrivet av: bidevind
Tid: 2008-03-02 12:29:51

Jag blir lite sorgsen när jag läser artikeln. Detta borde ha gått att komma överens om  på ett tidigt stadium. Såvida paret inte bor i en etta och alldeles omöjligen kan avstå från cigaretterna den stund hemtjänsten är där (personligen tycker jag gott de kunde erbjuda sig att göra det), är det väl bara att åka in med rullstol i ett rum där hemtjänstpersonalen inte befinner sig för tillfället - och vädra efteråt. Alternativt ska det väl inte vara omöjligt att finna hemtjänstpersonal som är rökare och med glädje åker till just detta par. Då kan personalen ju för en gångs skull få möjlighet att röka på jobbet. Eller tänker arbetsgivaren förbjuda dem det?

Sedan ställer jag mig frågande till att socialtjänstlagen kolliderar med arbetsmiljölagen. Det gör den nog inte i detta fall. Det är tobakslagen som så vitt jag vet reglerar rökningen, inte arbetsmiljölagen. Det är just det som är så fiffigt. Genom att inte använda sig av arbetsmiljölagen slipper man ange gränsvärden för tobaksrök (sådana gränsvärden finns mig veterligt inte ens fastställda i Sverige). Det skulle nämligen resultera i att lagstiftaren måste ta hänsyn till fakta, och fakta säger att passiv rökning inte utgör något allvarligt hälsohot, eventuellt inte något hälsohot över huvud taget för friska arbetsföra människor.

En tydlig fingervisning om att det förhåller sig som jag säger får man om man går till U.S. Department of Labor,Occupational Safety & Health Administration (OSHA). Myndigheten OSHA har inget gränsvärde för passiv rökning på arbetsplatsen, men har konstaterat att på de flesta arbetsplatserna i USA där man röker (även krogmiljön)överstiger inte de ämnen i tobaksröken som kan anatas ha stor betydelse ur hälsosynpunkt de gränsvärden som OSHA har fastställt för respektive ämne i arbetsmiljön.

Egentligen kunde diskussionen i allmänhet om passiv rökning och arbetsmiljö ta slut just där och lagstiftare, myndigheter och övrig antirökrörelse sluta trakassera rökare på arbetsplatser, men så rationell och enkel ser inte världen ut. Rökare SKA lida - snart även utomhus.


Hela tråden

ÄmneTidSkrivet av
N Rökförbudet....02:10 den 2 mars 2008Fromberg
      N Rökförbudet....10:07 den 2 mars 2008Daniel (Kungsbacka)
           N Rökförbudet....10:37 den 2 mars 2008LGO
      N Rökförbudet....12:29 den 2 mars 2008bidevind
           N Rökförbudet....15:09 den 2 mars 2008Daniel P
      N Bara rätt!18:49 den 2 mars 2008Ben
           N Bara rätt!19:08 den 2 mars 2008Tullgren
                N Fel hela vägen!20:30 den 2 mars 2008bidevind