Logga
CIGARRPRAT

Första sidan | Ny tråd | Carlscorona Cigarrklubb | Om forumet | Nollställ alla N

FAQ | Sök: Sök även i namnfältet

Ämne: Fel hela vägen!
Skrivet av: bidevind
Tid: 2008-03-02 20:30:36

Arbetsmiljölagen reglerar normalt vad arbetstagare ska behöva utstå i arbetsmiljön och som har relevans för hälsan. Min fråga blir då var exakt står det i arbetsmiljölagen vad arbetstagaren ska behöva utstå i fråga om tobaksrök? Tills jag får en hänvisning till relevant avsnitt i den lagen beträffande tobaksrök vidhåller jag att det tyvärr inte finns någon fastställd övre gräns för tobaksrök i den lagen. Således finns det inte heller något lagrum i arbetsmiljölagen för att "stå på sig" i frågan som arbetstagare.

Jag kan naturligtvis ha fel, men jag har länge varit av den uppfattningen att gränsvärden för vad som kan anses säkert i arbetsmiljön huvudsakligen grundar sig på vetenskap, inte på vad somliga tycker luktar illa eller på vad arbetstagaren subjektivt upplever, eller bibringats av massmedia att uppleva, som bra eller dåligt ur hälsosynpunkt.

Återigen, sådant här bör i de allra flesta fall gå att lösa med lite god vilja från båda parter, åtminstone i bostäder med mer än ett rum. Man behöver inte nödvändigtvis vädra i det rum där den gamle befinner sig. Det gör man lämpligen i det rum han/hon just lämnat efter att han/hon har rökt. Om den gamle/sjuke inte ens godtar det finns det i just det fallet ett problem, dock inte nödvändigtvis ett hälsoproblem.

Låt mig också säga att för egen del skulle jag välkomna en reglering av tobaksrök på arbetsplatser medelst gränsvärden och arbetsmiljölagen. Det görs ju redan för alla andra ämnen som kan vålla hälsoproblem, men av någon anledning inte för just tobaksrök. Har ni verkligen aldrig frågat er varför? Det kanske ni borde! Om arbetsmiljölagen och gränsvärden tillåts komma till användning även för tobaksrök behöver sådana här till synes olösliga situationer inte uppstå. Då kan arbetstagaren "stå på sig" och med vetenskapen i ryggen därtill. Kanske behöver han inte göra ens det, det blir skyddsombudets sak. Skälet till att arbetsmiljölagen inte reglerar tobaksrök är med stor säkerhet det som jag redan har angett i tidigare inlägg, det vill säga, då skulle lagstiftaren behöva ta hänsyn till fakta.

Det finns ett annat scenario, tyvärr det troligaste, inför framtiden. Det är att tobakslagen kommer att användas även för dem som arbetar inom hemtjänsten. Då blir det mest sannolika scenariet att vi hamnar i en situation att gamla och sjuka inte får hemtjänst såvida de inte förbinder sig att inte röka i sitt eget hem. Det kan man tycka är bra eller dåligt. Men om jag arbetade inom hemtjänsten skulle jag inte trivas med den situationen när jag besökte de gamla. Det är inte bara tobaksrök som kan "förgifta" atmosfären mellan människor.


Hela tråden

ÄmneTidSkrivet av
N Rökförbudet....02:10 den 2 mars 2008Fromberg
      N Rökförbudet....10:07 den 2 mars 2008Daniel (Kungsbacka)
           N Rökförbudet....10:37 den 2 mars 2008LGO
      N Rökförbudet....12:29 den 2 mars 2008bidevind
           N Rökförbudet....15:09 den 2 mars 2008Daniel P
      N Bara rätt!18:49 den 2 mars 2008Ben
           N Bara rätt!19:08 den 2 mars 2008Tullgren
                N Fel hela vägen!20:30 den 2 mars 2008bidevind