Logga
CIGARRPRAT

Första sidan | Ny tråd | Carlscorona Cigarrklubb | Om forumet | Nollställ alla N

FAQ | Sök: Sök även i namnfältet

Ämne: Vad bidrar till en cigarrs mognadspotential?
Skrivet av: COJ
Tid: 2007-01-13 01:05:42

Jag har inte ägnat detta så mycket tanke varken när jag fyllde på min långtids lagings plastidor eller senare.
Men jag är alltid intreserad av en diskution om vad som påverkar resultatet av långtidslagring.
Så nu tänker jag ta på mig rollen av Djävulens advokat och försöka slå hål på alla Pers argument, inte för att jag tror att han har fel...jag tror inget för ögonblicket.

Först måste vi dock slå hål på myten att Cubanska cigarrer skulle vara bättre för långtidslagring pga att de är naturals, detta vet vi mycket lite om då några/många/alla av de cigarrer som "hittats" i gamla vinkällare efter 50+ år mycket väl kan ha varit maduro cigarrer.
Det faktum att man på Cuba inte tillverkar några maduro cigarrer idag, betyder inte att man inte gjort det.
Det har man, det vet jag med bestämdhet.
Så t.ex diktar Strindberg om detta:
"Sverige ligger som en rök,
som röken av en maduro-havanna,
och solen sitter däröver
som en halvsläckt cigarr"

En sak som jag direkt kommer att tänka på när Per säger att maduro blad redan gått igenom så mycket fermentering att de riskerar att bli platta är, att dessa blad hade en betydligt högre sockerhalt  innan fermenteringen påbörjades och den kraftigare fermenteringen gör att de har samma procent socker rester kvar efter fermentering som icke har efter en mildare fermentering.

En annan sak, är det säkert att det godsakerna som åker ut vid en kraftigare fermentering?
Kan det inte lika gärna vara de nedbrytande och förstörande sakerna i bladet som försvinner?

Keep Puffing

COJ

 


Hela tråden

ÄmneTidSkrivet av
N Vad bidrar till en cigarrs mognadspotential?00:26 den 13 januari 2007Pyro
      N Vad bidrar till en cigarrs mognadspotential?01:05 den 13 januari 2007COJ
           N Vad bidrar till en cigarrs mognadspotential?01:18 den 13 januari 2007Jörgen
           N Vad bidrar till en cigarrs mognadspotential?02:07 den 13 januari 2007Pyro
                N Vad bidrar till en cigarrs mognadspotential?14:25 den 13 januari 2007COJ
                     N Vad bidrar till en cigarrs mognadspotential?19:45 den 13 januari 2007Pyro
                          N Vad bidrar till en cigarrs mognadspotential?20:15 den 13 januari 2007COJ
                               N Vad bidrar till en cigarrs mognadspotential?09:08 den 14 januari 2007Pyro
                N Vad bidrar till en cigarrs mognadspotential?08:17 den 13 januari 2007 PerR