Logga
CIGARRPRAT

Första sidan | Ny tråd | Carlscorona Cigarrklubb | Om forumet | Nollställ alla N

FAQ | Sök: Sök även i namnfältet

Ämne: Ännu en broder...
Skrivet av: bidevind
Tid: 2007-08-20 13:26:59

Tack ska ni ha för era svar och er feedback.

Xnarpom, håller med dig om mycket, speciellt det där sista om att djävulen lurar oss att röka cigaretter...

Även jag har sett dessa stackare som står med sin droppställning i snöstormen utanför sjukhuset och röker. Visst är det en sorglig syn, men hur många ickerökare ligger med amputerade ben upp på sjukhussalen runt om i landet? Det är de som står ute i kylan som fastnar på våra näthinnor och i vårt medvetande i första hand. Men det är sorgligt av fler skäl än vi kanske tänker på vid första anblicken. Varför kan inte ett storsjukhus med en årlig omsättning på femton, sexton miljarder kronor eller så ordna med ett rökrum med separat ventilation åt sina rökande patienter? Är det inte meningen att man ska bli bättre på sjukhus? Varför riskera att patienterna får lunginflamation också? Dessutom finns det inget skäl till att förnedra människor så som sjukhusledningen gör nu. Varför ger den sig på sjuka rökare bara för att det just nuråkar vara nästan skottpengar på rökare. Svagt och hänsynslöst!

Dock, det är inte min avsikt att gå in i någon sorts polemik med det du skriver, i synnerhet inte eftersom du säkert sett mer än jag på sjukhusen. Låt mig ändå beträffande amputationer säga att det finns mycket under solen som media med flera unanhåller från oss - även på detta och närliggande områden. Här kommer därför lite information om blodpropp (som väl ökar risken för amputationer, om jag inte har alldeles fel) som jag vågar påstå att knappast någon svensk känner till:

Tvärt emot vad som brukar påstås för oss förefaller rökning ha en skyddande effekt vad gäller blodpropp. Icke rökare löper till exempel i samband med operation betydligt större risk för blodpropp (deep vein trombosis)än rökare. Förmodligen är det politiskt omöjligt idag att gå ut offentligt för en expert och säga att det är icke-rökning som ger ökad risk för blodpropp, inte rökning. Han/hon får nog byta arbete och kolla biljetter på tunnelbanan eller liknande i så fall. Några ytterligare forskningsanslag lär det i varje fall inte bli.

Personligen har jag blivit mer och mer försiktig med att lita på så kallade auktoriteter, inte minst de som rusar fram med dragna pistoler varje gång rökning kommer på tal och skjuter på oss rökare.

Några axplock ur källorna om blodpropp:

Handley AJ, Teather D. Influence of smoking on deep vein thrombosis after myocardial infarction. RMJ 1974 Jul 27;3:230-231. 17/61 (28%) of smokers, 19/37 (51%) of nonsmokers developed DVT. Excluding high-risk, 7/38 (18%) of smokers, 9/22 (41%) of nonsmokers did.

Marks P, Emerson PA. Increased incidence of deep vein thrombosis after myocardial infarction in nonsmokers. BMJ 1974 Jul 27;2:232-234. Among non-anticoagulant treated patients, 7/65 (11%) of smokers vs. 23/37 (67%) of nonsmokers developed deep-vein thrombosis. Excluding those at high risk, 13/25 (52%) of nonsmokers and 3/56 (5.4%) of smokers. (Also, the nonsmokers were lighter than the smokers).

Och så vidare, och så vidare...

Med vänlig hälsning
bidevind


Hela tråden

ÄmneTidSkrivet av
N Ännu en broder...10:12 den 20 augusti 2007bidevind
      N Ännu en broder...11:08 den 20 augusti 2007Lars
           N Ännu en broder...11:15 den 20 augusti 2007lepatrik
                N Ännu en broder...15:30 den 20 augusti 2007LGO
      N Ännu en broder...11:16 den 20 augusti 2007Xnarpom
           N Ännu en broder...13:10 den 20 augusti 2007Ouch
           N Ännu en broder...13:26 den 20 augusti 2007bidevind
                N Ännu en broder...15:46 den 20 augusti 2007Xnarpom
                     N Ännu en broder...22:57 den 20 augusti 2007bidevind
                          N Ännu en broder...08:14 den 21 augusti 2007Xnarpom