Logga
CIGARRPRAT

Första sidan | Ny tråd | Carlscorona Cigarrklubb | Om forumet | Nollställ alla N

FAQ | Sök: Sök även i namnfältet

Ämne: Ännu en broder...
Skrivet av: LGO
Tid: 2007-08-20 15:30:44

Ja, det är som med hundägare som i snitt lever ett år längre än andra. Det beror nog inte, i alla fall inte bara, på motionen utan även på livsinnehåll i stort. F ö hörde jag under min utblidning att organkemister lever i snitt ett år kortare än andra. Fan trot, men om några kemister ska leva kortare så är det väl de . Att njuta olika saker med måtta både förlänger och berikar livet. Cigarrer är dessutom väldigt meditativa till sin karaktär tycker jag. Det gör inte saken sämre. 

För cigaretter har jag intet till övers. Rökare av dylika har jag däremot inget problem med så länge jag inte för röken mitt i nyllet. Dessutom är människor som inte röker dyrare för samhället än de som röker. Det är en myt att vården/terminalvården av rökare skulle vara dyrare än att ta hand om människor som lever ett långt liv (vetenskapliga referenser i den utärkta och roliga boken "I trygghetsnarkomanernas land" av David Eberhard). I grunden handlar det väl om att man inte vill att människor ska dö i något som är självförvållat. Kanske. Fast då kan man ju fråga sig varför psykvården är neddragen till ett minimum med onödiga självmord som följd...

Det är intressant hur ofta tyckande och troende går för vetenskap. Sedan kan man alltid bevisa vad som helst med vetenskapligt belagda särfall. Men ofta (kanske inte just när det gälle rökning) åsidosätts rejält underbyggda vetenskapliga påståenden till förmån för ideologi. Sånt gör mig så trött att jag måste tröstköpa lite cigarrer. 

Forskning för några få som mår bättre av rökning är nog som sagt ingen som vågar söka för. Jag är själv forskare och vet att närmre prostitution än så kommer man inte utan köttsligt umgänge . Allt för pengarna. Vardagen består av att ragga medel och 9 av 10 forskare som söker pengar söker för populära projekt i säkra segment och med många bra buzzwords i ansökan. "Nanoteknik" var länge ett bra ord men jag tror det börjar bli lite nött nu. "Hållbar utveckling" är inte heller dumt. Eller "tvärvetenskaplig approach". Det är knappast en hållbar nationell forskningsstrategi. Det är som ni märker väldigt lätt att bli toksarkastisk.
 
/LGO


Hela tråden

ÄmneTidSkrivet av
N Ännu en broder...10:12 den 20 augusti 2007bidevind
      N Ännu en broder...11:08 den 20 augusti 2007Lars
           N Ännu en broder...11:15 den 20 augusti 2007lepatrik
                N Ännu en broder...15:30 den 20 augusti 2007LGO
      N Ännu en broder...11:16 den 20 augusti 2007Xnarpom
           N Ännu en broder...13:10 den 20 augusti 2007Ouch
           N Ännu en broder...13:26 den 20 augusti 2007bidevind
                N Ännu en broder...15:46 den 20 augusti 2007Xnarpom
                     N Ännu en broder...22:57 den 20 augusti 2007bidevind
                          N Ännu en broder...08:14 den 21 augusti 2007Xnarpom