Logga
CIGARRPRAT

Första sidan | Ny tråd | Carlscorona Cigarrklubb | Om forumet | Nollställ alla N

FAQ | Sök: Sök även i namnfältet

Ämne: Ännu en broder...
Skrivet av: bidevind
Tid: 2007-08-20 22:57:14

I kväll har jag suttit allena på altanen. Jag har betraktat hur dagen sakta lagt sig till ro medan jag stoppat min pipa med Davidoff Blue Mixture, en i mitt tycke välavvägd blandning av grovskuren svart cavendish, rostad bureley och virginia och avnjutit den härliga röken (Inget hokus pokus, bara ren tobak som smakar mycket kakao och vanilj).

Och så har jag begrundat vad som sagts här. Jag tror de som framhåller cigarrökningens meditativa och avstressande förmåga som en hälsobringare har rätt. Men det finns mer.

Tobaksrökning har också en direkt positiv inverkan på hälsan som för måttlighetsrökaren vida överstiger de negativa. Sådan är min tro, och jag anser att jag bygger min tro på fakta. Jag har bara ytligt berört några av alla de positiva hälsoeffekterna som sträcker sig mycket längre än till att hjälpa några få individer att tillfriskna från udda sjukdomar eller åkommor.

Men för att få en meningsfull diskussion till stånd om tobaken är det nödvändigt att skilja på bruk och missbruk, något som antrirökrörelsen vägrar att göra – då skulle den bli tvungen att blåsa till reträtt i sakfrågan. Istället förtiger de positiva sidorna och förstorar kraftigt de negativa eller uppfinner helt nya utan vetenskaplig täckning. Big Pharma, läkarna, folkhälsoetablissemanget och massmedia marscherar alla i patrull och struntar fullständigt i vem de krossar under klacken.

Xnarpom, det glädjer mig att du nu kan lägga ännu en anledning till ditt eget puffande till din kunskapsbank. Jag bjuder gärna på ett par till positiva saker, okända eller näst intill okända hos allmänheten och många läkare.

En forskare vid Stanford University har upptäckt att nikotin i små doser stimulerar framväxten av nya blodkärl runt blockerade artärer och därmed kan föra syre till vävnad som lider av svår syrebrist.
www.data-yard.net/10/toben.htm

Här kommer en annan viktig fördel med att röka (bland många, många andra) som en stor undersökning riktar ljuset på. Den berör rökning och restenosis, det vill säga stopp i artärerna vid hjärtat. Rökare har enligt undersökningen mycket större chanser att överleva, läka och klara sig bra efter ingrepp som syftar till att komma till rätta med restenosis. Det kan vara bra att känna till denna undersökning om man själv skulle drabbas eftersom vissa läkare har börjat vägra hjärtpatienter som röker adekvat behandling, några har redan dött på grund av det. Sätt denna undersökning under näsan på dem i så fall!

www.data-yard.net/34/circulation_2001_104_773.htm




Hela tråden

ÄmneTidSkrivet av
N Ännu en broder...10:12 den 20 augusti 2007bidevind
      N Ännu en broder...11:08 den 20 augusti 2007Lars
           N Ännu en broder...11:15 den 20 augusti 2007lepatrik
                N Ännu en broder...15:30 den 20 augusti 2007LGO
      N Ännu en broder...11:16 den 20 augusti 2007Xnarpom
           N Ännu en broder...13:10 den 20 augusti 2007Ouch
           N Ännu en broder...13:26 den 20 augusti 2007bidevind
                N Ännu en broder...15:46 den 20 augusti 2007Xnarpom
                     N Ännu en broder...22:57 den 20 augusti 2007bidevind
                          N Ännu en broder...08:14 den 21 augusti 2007Xnarpom