Logga
CIGARRPRAT

Första sidan | Ny tråd | Carlscorona Cigarrklubb | Om forumet | Nollställ alla N

FAQ | Sök: Sök även i namnfältet

Ämne: Översaltad hamburgare leder till fängelse
Skrivet av: bidevind
Tid: 2007-09-19 15:33:23

Jag har läst den artikeltext från AP jag länkade till tre gånger. Ingen gång kan jag se att det står att polismannen "fick vårdas på sjukhus". Enligt artikeln återvänder han till McDonalds efter att ha ätit och SÄGER att han blivit sjuk.

Jag har googlat på "akut saltförgiftning". 9 (nio) svar kom upp. Ett handlar delvis om Hanna Graaf och en teori om att hon blivit sjuk därför att inläggen med koksalt i hennes bröst "läcker som såll". De återstående handlar mest om hundar och hundvalpar.

En text hittade jag om att salt förr i tiden användes i höga doser som kräkmedel. Det var nog inte bra. Men att skicka behandlande (läkare?)i fängelse för misshandel vore väl ändå väl drastiskt?

Själv har jag fått alldeles för mycket salt i maten på restaurang en gång. Jag lyckades inte trycka i mig mycket. Det smakade helt enkelt ohyggligt äckligt! 

Sjuk kände jag mig i varje fall inte, och inte tyckte jag det skulle polisanmälas heller. Jag utgick från att det var en olyckshändelse eller stressituation i arbetet som låg bakom.

Tycker den arma flickan (kvinnan?) på McDonald som tillbringat natten i finkan och nu är fri mot borgen har en relevant fråga: Varför åt han (polisen) hamburgaren om den var så översaltad att han blev sjuk? Han blev väl inte itvingad päckelburgaren under pistolhot? Tvärt om talade flickan enligt artikeln om för sina överordnade att hon råkat spilla salt på köttet och de försökte avlägsna det. Bär detta prägeln av försök till misshandel?

Om du är forskare kan knappast den långvariga och bitvis infekterade debatten om salt gått dig förbi. Det har också varit livfulla skriverier i tidningarna om hur farligt det kan bli om man har för vana att salta rikligt på maten, men då är det fråga om en långsam tillvänjning till en för hög saltkonsumtion.

Att stora delar av allmänheten fått veta att salt är farligt är nog ingen helt orealistisk hypotes.  Liksom att inte ens poliser är immuna för forskarlarm som blåses upp i media och ibland av den anledningen kanske inte handlar helt rationellt. Somliga (och inte bara jag) kanske till och med med visst fog skulle säga att de handlar hysteriskt ibland. 

Vad det övriga i din text beträffar, så förstår jag inte riktigt till vilken person här på forumet den riktar sig och inte ditt särskilt trevliga tonläge heller, om jag säger så. Vad mig själv beträffar har jag inte sagt att  tobak inte kan vara farligt. Hur farligt har i mycket med dosen att göra. Du får ursäkta, men om du påstår att det bara är nonsens att rökning även kan vara fysiskt nyttigt - då säger du samtidigt att läkemedelsbolagens forskning om den medicinska användningen av nikotin i framtida läkemedel bara är dumheter alternativt att det inte finns nikotin i tobaksröken.

Vad chokladpralinen och tobaksbladen anbelangar, så var det avsett som ett skämt med några stänk av ironi, vilket du härmed upplyses om.


Hela tråden

ÄmneTidSkrivet av
N Översaltad hamburgare leder till fängelse20:59 den 18 september 2007bidevind
      N Översaltad hamburgare leder till fängelse14:07 den 19 september 2007sandholm
           N Översaltad hamburgare leder till fängelse15:33 den 19 september 2007bidevind
                N Översaltad hamburgare leder till fängelse17:30 den 19 september 2007CJ Åkerberg
                     N Översaltad hamburgare leder till fängelse19:21 den 19 september 2007bidevind
           N Tack Sandholm15:36 den 19 september 2007Jörgen
                N Förutom dyslektisk forskare...21:00 den 19 september 2007Gissa vem...
                     N Onödigt21:11 den 19 september 2007Mats
                          N Onödigt23:16 den 19 september 2007bidevind
                               N Onödigt23:46 den 19 september 2007Lars
                               N Onödigt23:56 den 19 september 2007LGO
                               N Lustigt00:00 den 20 september 2007Jörgen
                                    N Lustigt00:10 den 20 september 2007LGO
                                    N Lustigt09:42 den 20 september 2007bidevind