Logga
CIGARRPRAT

Första sidan | Ny tråd | Carlscorona Cigarrklubb | Om forumet | Nollställ alla N

FAQ | Sök: Sök även i namnfältet

Ämne: Erfarenheter från förfalskningar?
Skrivet av: Lars-Hugo
Tid: 2008-02-06 00:52:47

Har beställt cigarrer från Kuba genom en god vän. Då det är en synnerligen intelligent herre som dessutom fått tydliga instruktioner att enbart handla i butik efter alla konstens regler så räknar jag med att få äkta vara. 
Målet är Cohiba Siglo V, Cohiba Siglo III samt några stycken Ramon Allones Gigantes och ev, några stycken Romeo y Julieta Churchills. Pinnarna är dessutom inte tänkta att säljas utan istället avnjutas själv rent egoistiskt samt möjligen tillsammans med god mörk rom och goda vänner.

Hursomhelst, att förfalskningar är vanligt råder det knappast något tvivel om. I synnerhet av Cohiba och då speciellt Esplendidos. Jag har t.o.m. en kompis som köpte sex lådor i en just en officiell butik på Kuba. Väl hemma visade sig fem stycken lådor vara äkta vara medan en av lådorna visade sig vara just förfalskad. Till och med där kan man alltså åka på en blåsning om det skulle vilja sig illa.

Jag har själv ett par gånger blivit bjuden uppenbart förfalskade garrar. Någon gång då jag faktiskt varit tveksam om äkthet/oäkthet. T.o.m. en gång fått en låda falska i present. Visserligen i all välmening (och i tron av givaren att dessa var äkta) men ändå.

Min erfarenhet från dessa är kvalitén är högst skiftande, visserligen en lekmannamässig åsikt, men som sagt. Vissa är rent usla, medan andra riktigt hyfsade/bra, kanske inte några man betalar 100-200 kr/st för, men ändå.

Hursomhelst, jag har egentligen två frågor.
Lika lite som den som köper och betalar för en Rolex (och tror sig fått äkta vara), vill ju givetvis cigarrköparen köpa förfalskningar.

Vilka andra cigarrer/märken förutom esplendidos har ni sprungit på i avseendet förfalskningar?

De (förfalskningar) Ni provat hur har kvalitén varit?

Nyfiken på Era erfarenheter.


Hela tråden

ÄmneTidSkrivet av
N Erfarenheter från förfalskningar?00:52 den 6 februari 2008Lars-Hugo
      N Erfarenheter från förfalskningar?00:14 den 7 februari 2008Smeddie
           N Erfarenheter från förfalskningar?00:35 den 7 februari 2008Jörgen
                N Erfarenheter från förfalskningar?01:18 den 7 februari 2008Lars
                N Erfarenheter från förfalskningar?01:24 den 7 februari 2008Lars-Hugo
                     N Erfarenheter från förfalskningar?10:01 den 7 februari 2008Jörgen
                          N Erfarenheter från förfalskningar?10:45 den 7 februari 2008nisse62
                               N Erfarenheter från förfalskningar?09:55 den 8 februari 2008Magnus (Gävle)
      N Erfarenheter från förfalskningar?12:37 den 8 februari 2008Ola
           N Bra tanke men....13:31 den 8 februari 2008Peter (Hällingsjö Herfing Militia)
                N Bra tanke men....13:43 den 8 februari 2008Ola
                     N Bra tanke men....16:05 den 8 februari 2008Otto
                          N Bra tanke men....18:27 den 8 februari 2008Cartesius
                     N Bra tanke men....18:57 den 8 februari 2008Lars-Hugo
                          N Bra tanke men....19:36 den 8 februari 2008Ola
                               N Bra tanke men....21:49 den 8 februari 2008Lars-Hugo